keskiviikko 4. elokuuta 2010

Seksistä

Valkeakoskella järjestettiin Työväen musiikkitapahtuma (Demari.fi). Linkin uutisen alla on myös toinen uutinen (vain paperiversiossa), jossa kerrotaan, että tapahtumassa järjestettiin myös keskustelutilaisuus, johon osallistuivat Tarja Filatov, Katri Nokela, Pilvi Torsti ja Olli-Pekka Koljonen. Demari kirjoittaa Pilvi Torstin tilannekatsauksen:
Sosialidemokratiaa ja feminismiä voi luonnehtia sukulaissieluiksi, joiden
yhteys arvomaailmassa ja tavoitteissa on luonnollinen. Lähtökohta molemmissa on tismalleen sama. Ylikansallinen, nationalismin murskaava aate,
joka pyrkii ratkaisemaan maailmanlaajuisesti johonkin luokkaan,
sukupuoleen tai asemaan liittyviä tasa-arvo-ongelmia.
Pilvi Torsti on tahattoman huvittava tavanomaisuudessaan. Hänellä on ollut vaikeuksia päättää, liittyäkö Vihreisiin vaiko demareihin (pilvitorsti.fi). Pakko on myös korostaa Pilvi Torstin taustaa, jotta seuraava asiayhteys seksin, tasa-arvon ja sosialismin kesken tulee selkeäksi; Pilvi on nuori, korkeasti koulutettu, kansainvälistä avustustyötä tekevä heteronainen, joka (vaistonvaraisesti) on kiinnostunut nuorten, korkeastikoulutettujen, kansainvälisten heteronaisten markkina-arvosta. Kyse on siis rahasta, ja seksihän on ensimmäinen vaihdonväline ajoilta luola, tuli ja saaliseläimen raato.

Pilvi Torsti on kommentillaan varmasti tarkoittanut kertoa, miksi sosiaalidemokratia ja feminismi tukevat toisiaan, mutta todellisuudessa hän kuvailee vasemmiston hajaannuksen tilaa varsin hyvin - siis ottaen huomioon, että sitä hän ei alunperin tarkoittanut. Sosiaalidemokratia on ottanut keulakuvakseen nuoren kaunottaren, Jutta Urpilaisen, toivoen tämän syövän ääniä vihreiltä feministeiltä. Mutta valitettavasti demarien ongelma on aatteellinen eikä henkilöön liittyvä.

Politiikka otetaan vakavasti, mistä hyvänä esimerkkinä käy poliitikkojen eleet, matala puheääni, perinteinen pukeutuminen ja niin edelleen. Poliitikko ei voi kimittää ja huitoa käsillään, pitää baskeria tai villapaitaa eikä nauraa kikattaa halutessaan tulla vakavasti otetuksi. Urpilaisen verkkosukkakuvat, jotka eivät mitenkään liity hänen osaamiseensa, sai suurimman raivon muilta naisilta. Harmi, että tsekit tekivät senkin paremmin (Wall Street Journal). En muista miesten arvostelleen seksin vetämistä mukaan politiikkaan, kunhan ei puhuta salaisista homoklubeista, valtion luottokortilla ostetuista hierontapalveluista tai pohjaanpalaneista rakastajattarista.

Aiemmin avioliitto oli kahden miehen tekemä kauppa, jossa naiskauneutta vaihdettiin rahaan. Kun kirkko vielä tuki ja esitelmöi sen puolesta, että kauppatavaraa ei saa pilata esiaviollisella seksillä, kyseisen järjestelmän voi ymmärtää "kapitalistiseksi", jos ei tiedä mitään evoluutiobiologiasta, kuten 1900-luvun alkupuolella tilanne oli. Sosialismilla ja seksillä on yhteinen historiansa, sillä feminismi on kaikkein kustannustehokkain tapa rajoittaa seksiä ja seksuaalisuutta - siis nostaa naisen arvoa miehen silmissä. Nainen vartioi tarkemmin toista naista kuin yksikään mies - luonnollisesti. Ei siis yllättäen, että suomalaisäidit edelleen vielä 2000-luvulla kieltävät teininuorten seksin kaikkein jyrkimmin koko Euroopassa. Tässä, että seksi kuuluu vain avioliittoon (nykyisin myös avoliittoon tai jopa pelkkään seurusteluun), näkyy edelleen kirkon vaikutus selkeästi.

Islamin piirissä naisen seksuaalisuus määriteltiin aikanaan vaaralliseksi, koska Allah oli antanut seksin kymmenestä osasta naiselle yhdeksän jättäen siitä miehelle vain yhden. Islamilaiset yhteisöt vaativat klitoriksen poistoa naisten vaarallisten halujen rajoittamiseksi, jotta yhteiskunta säästyisi naisen seksuaalisuuden aiheuttamalta kaaokselta. Länsimaissa on tuomittu seksi yleensä ja esiaviollinen erityisesti, kun taas islamissa tuomitaan naiset. Länsimaissa on korostettu naisten seksuaalista passiivisuutta ja luotettu naisten keskinäiseen kontrolliin esiaviollisen seksin ehkäisemiseksi. Islamissa naisten seksuaalisuus on nähty hyökkäävänä ja siihen on kohdistettu myös koko miesten puolelta voimakasta rajoittamista, kuten hunnutusta, jatkuvaa kontrollia ja erittäin ankaria rangaistuksia. (Osmo Kontula: Halu & intohimo s. 73)

Sosialismilla on siis lähtökohtaisesti erilainen näkemys seksistä kuin "kapitalistisella" yhteisöllä. Aleksandra Kollontai oli nuoren Neuvosto-Venäjän ajan mielenkiintoisin hahmo ainakin minun mielestäni. Olihan hän maailman ensimmäinen naisdiplomaatti. Lisäksi hänen äitinsä oli suomalainen ja isänsä tsaarin kenraali, mutta silti Kollontai pääsi kommunistihallinnon ylimmän johdon siipien suojaan, vaikka miehiä ja naisia ympäriltä kaatui pienemmistäkin syistä kuin syysviljaa. Miksi?

Kollontai oli nuorena seksin suhteen radikaali (=avoin. Sanan kahdessa mielessä) ja hänen kuuluisa vesilasi-teoriansa sai kannatusta vallankumouksen jälkeen. Kollontain mielestä seksuaaliset tarpeet pitää voida tyydyttää yhtä helposti kuin työmiehen juoda lasillinen vettä heinäpellolla. Vallankumouksellinen teesi jos mikä! Se oli kaataa koko nuoren neuvostovallan, joten itse Lenin tuomitsi sen jo Kominternin toisessa kokouksessa vuonna 1921. Olisiko Vladimirin työtä häirinnyt mustasukkaisuus suomalaiskaunottaresta, sitä emme koskaan saa tietää...

Feminismi rajoittaa seksiä, koska se on aate, jonka mukaan seksistä pitää saada mahdollisimman korkea hinta. Sen takia prostituutio on vaarallista. Vapaa kahden aikuisen seksi on hyväksyttävää, koska naisella saa sinänsä sosialistisen näkemyksen mukaan olla haluja. Nuorten seksi on jälleen vaarallista, koska se voi opettaa nuoret naiset liian huolettomiksi rakkautensa suhteen. Sosiaalidemokratia ja islam kiertyvätkin yhteen mielenkiintoisella tavalla, koska molemmissa naisen seksuaalisuus on suuri uhka. Toisessa sitä rajoittavat miehet ja toisessa naiset. Ehkä siksi moni vasemmistolainen jaksaa nähdä islamin rajoittamassa naisen seksuaalisuudessa jotain hyvääkin?

Ei kommentteja: