torstai 30. elokuuta 2012

Kotouttaminen ja aseenkantoluvat

Silmiini osui Suomen Kuvalehden kirjoitus "Ihmemaa - Pudasjärvi" (3.8.2012). Kirjoituksessa kerrotaan Pudasjärven nopea sodan jälkeinen nousu (16.000 asukasta) ja sitä seurannut tuho nykyiseen tilaansa (8.700) suurtyöttömyyden (16,5%) vaivaamana korpimaana. Kunnan ensimmäinen mamu oli Rovaniemeltä muuttanut potkupallisti "Allu" eli Albert Olamba N'Djeka vuonna 1994. Sen jälkeen aina vuoteen 2009 asti joka kolmas Pudasjärvelle löytänyt maahanmuuttaja (237 kpl) on Suomessa syntynyt ja lopuista iso osa thaimaalaisia ja slaavilaisia vaimoja, joille hyttysten ininä on pieni kärsimys kotioloihin verrattuna, sekä Syötteellä tai muualla työskenteleviä pottunokkia.

Kasinon räjäytti kuitenkin Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus, joka houkutteli kunnan isät kääntämään muuttotappion alttarilta keskilaivaan ulottuvaksi kastevirraksi. Kunta otti vuodesta 2008 alkaen niin alaikäisiä ankkurilapsia kuin kiintiöpakolaisiakin turvaamaan väestöpyramidinsa perustukset. Seurakunnat tappelivat uusista sieluista ja paimenta kiitetään mustista lampaista:
Helluntaiseurakunnan sunnuntaikokous alkaa kello 11. Penkeille istuutuu viisi suomalaista, 15 afrikkalaista. Paikalliset toiselle, tulokkaat toiselle puolelle salia.

Laulun numero lausutaan hitaasti. Viisi ja seitsemän. Kitara säestää, huulet tapailevat suomeksi. ”Taivas, maa, iloitkaa! Nimi Jeesus toivon toi!”

Raija lausuu kokouksen alkusanat.

”Ei me olisi voitu viisi vuotta sitten ikinä kuvitella, että meillä olisi näin paljon ulkomaalaisia sisaria ja veljiä.”

Hän on varma, että se ei ole ollut sattumaa, vaan Jumalan johdatusta.

”Nämä sisaret ja veljet Hän on uskonut meille.”

Kolme kongolaista naista esittää yhteislaulun. Yksi aloittaa, toiset yhtyvät sanoihin. Kädet taputtavat rytmikkäästi, lantiot liikkuvat, silmät loistavat.
Paikalliset harmittelevat, ettei maahanmuuttajilla ole mahdollisuutta osallistua hirvimetsälle. Peijaisissa heitetään tittelit sivuun ja hankitaan elinikäiset ystävät. Metsästäjätutkinnon läpäiseminen vaatii kuitenkin kielitaitoa ja aseen rekisteröinti kansalaisuuden. Ase pitää vielä ostaa omilla rahoilla, kun siihen ei sossusta rahaa anneta. Ja jotkut eivät enää halua edes nähdä asetta paettuaan henkensä edestä turvaan sotien ja raiskauksien kauheuksia. Syrjäkylillä pärjätäkseen pitäisi osata pilkkoa puut ja sulattaa viemärit. Lomittajista on pulaa, mutta "ei karjapaimenta voi laittaa käyttämään lypsyrobottia".

Kaupunki tavoittelee jo hankittujen 135 turvapaikanhakijan lisäksi 800-900 uutta maahanmuuttajaa tällä vuosikymmenellä turvatakseen valtionosuuksiin vaadittavat koulut ja virkamiehet. Valtio on rahan lisäksi myöntänyt virka- ja luottamusmiehille "prenikoita" kuin Punaisen Lokakuun Kombinaatin lyhmylepsien hoitajille konsaan. Jo saapuneista jäljellä on enää 15 ja heistäkin yli puolet nostavat kytkintä synttärikakut syötyään. Turhaan ovat pudasjärveläiset uusia naapureitaan paaponeet ja odottaneet heistä pelastusta kuntansa tulevaisuudelle. Katkerasti toteavat, että "Annamme ensihoidon, sitten he lähtevät".

Kaikki puolueet ovat puoltaneet yksimielisesti maahanmuuttoa ja ilmapiiri on utelias. Upottavien soiden kaupungissa pakolaisvastaisia mielipiteitä ei kelpuuteta Perussuomalaisten listoille. Kunnanvaltuuston kärkinimenä lokakuun vaaleissa paikkansa aikoo uusia kylähullun viittaa päälleen sovitteleva videotaiteilija Kari Tykkyläinen (PS) tiivistää pudasjärveläisen maahanmuuttopolitiikan ytimen:
"Pääasia on työllisyys. Ihan sama onko valkoinen vai musta".
Näinhän tämän on tiedetty toimivan; maaseudun pikkukunnat ottavat valtionapuja vastaan pakolaisia, jotka muuttavat laveamman sosiaalituen perässä Helsinkiin. Jos Pudasjärvellä eivät ole pysyneet ne, jotka kykenevät selviytymään arktisissa oloissa mutta eivät ole kyenneet työllistämään itseään, eivätkä siellä pysyneet ensimmäisen aallon pakolaiset, niin mitä ihmeessä aiotaan tehdä toisin, jotta seuraavat pakolaiset kuntaan jäisivät ja siellä itsensä työllistäisivät?

Ei kommentteja: